Airlie Beach & Whitsundays <3

Airlie Beach er et utrolig herlig sted. På tross av det elendige været da jeg var der, var det en meget god atmosfære der og utrolig hyggelige mennesker. Alt i alt et veldig koselig sted! Dagen jeg kom til Airlie regnet det masse, men vi gikk likevel litt ut for å se plassen. De fleste gikk ut i badetøy eller kort shorts og topp, fordi å gå ut var som å bade. På ettermiddagen stengte alt av butikker og restauranter på grunn av vinden og regnet, til og med resepsjonen på hostellet måtte stenge. De neste dagene visste vi at Airlie Beach kom til å være preget av syklonen. Dagen etter hamstret vi mat og vann, fordi vi fikk beskjed om at de neste par dagene var det mye mulig at vi ikke kunne gå ut døra, i fare for å få en stein i hodet eller lignende. Hostellet er delt opp i hytter med senger, det vil si at vi var forberedt på å bare måtte være oss åtte som delte hytte i et døgn, med kun våre senger og et bad. Ikke kjøkken eller lignende, så maten vi hamstret måtte være slik at vi ikke trengte å steke den.

Bilde

Da jeg gikk ute så jeg en stor vanndam med en fugl som hadde vann til over vingene, og ikke kunne røre seg. Jeg bar den og prøvde å få den til å fly, men den klarte det ikke. Derfor tok jeg en liten pappeske og la fuglen i den. Det viste seg å være en unge, og den hadde ikke lært seg å fly enda. Den hadde ikke overlevd i vannpytten stort lenger, fordi den hadde allerede insekter på seg, som kommer når dyr råtner. Jeg ringte «The Animal Rescue», men de kunne ikke komme denne dagen, fordi det var for risikabelt å dra ut i dette været.

På kvelden hadde vi syklonfest, noe som var veldig sosialt og morsomt. Strømmen gikk tidlig på kvelden, og var borte en del timer. Den kom tilbake, forsvant igjen, men kom tilbake i løpet av natta. Dagen etter var dagen vi var forberedt på å være innendørs, men da vi våknet var været helt fint igjen! Vi var litt lettet, men samtidig litt skuffet, siden vi var forberedt på å oppleve noe helt nytt og litt skummelt. Alle butikker var åpne, og alt var som normalt igjen. Tydeligvis hadde syklonen truffet som verst 5-6 om morgenen, og da var jeg i dyp søvn. Jeg ringte «The Animal Rescue» igjen, og ei eldre dame kom kort tid etter og hentet fuglen, og fortalte meg at jeg hadde reddet fugleungens liv. De har visstnok ikke et rede, men foreldrene kommer to ganger om dagen og mater de. Hun måtte derfor gi den noen bær, og siden vi ikke visste hvor foreldrene var tok hun den med seg. De kommer til å ha den der i ca. tre måneder før de kan slippe den ut i naturen igjen.

På grunn av været hadde mange fått sin Whitsundays-tur avlyst, men jeg hadde hele tiden en følelse av at jeg skulle være heldig, og det var jeg! Første dagen etter syklonen hadde gitt seg, og første dag Whitsundays-utfluktene startet igjen, så gikk båten min gikk som normalt! Det var en rød katamaran, med 20 deltakere og to menn på 30 som jobbet der. Hyggelige mennesker, og jeg fikk særlig god kontakt med fire svenske jenter som også backpacker i Australia. Det var to fine, innholdsrike dager med snorkling, bading, sosiale aktiviteter og leker. Den andre dagen gikk vi i land i Whiteheaven Beach, men da var dessverre været ganske dårlig. Om nettene som vi på dekk, og de vekket oss opp 6-7 tiden på morgenen. Ikke rart at jeg var sliten dagen vi kom tilbake til Airlie Beach. Allikevel dro jeg på etterfesten for å se igjen vennene jeg fikk på båten min, og andre jeg kjenner som var på andre båter. Men jeg var veldig sliten, og det var godt å dra til rolige Mangetic Island etter disse hektiske (men morsomme!) dagene.

 

 

Legg igjen en kommentar

