Milano

Dette ble skrevet ca. kl 19 i går. Ny post om resten av dagen og dagen i dag kommer siden.

Natt til dag for avreise (altså i dag (altså i går, da dette ble skrevet i går)) sov jeg nøyaktig to timer. Ikke overraskende var jeg ikke særlig opplagt da vekkerklokka ringte litt over seks på morgenen. Men jeg kom meg til Gardermoen, selvsagt med litt stress og hastverk. Det må til. På Gardermoen møter jeg Erlend, som skal til Island. Etter å høre om barna hans i nesten fem minutter stikker jeg til gaten. Jeg sover nesten uavbrutt frem til landing. Jeg landet i Milano kl. 12.00, og her er jeg nå. Sola steker mens jeg nyter en italiensk øl langs en kanal. Herlig. Jeg fikk beskjed om at jeg kan forsyne meg med småretter og snacks inne, det er inkludert. Sikkert for å få folk til å drikke mer av den overprisede ølen. Den koster nesten 40 kr. Jeg har med andre ord ikke mye å klage på.

blogg 8

blogg 10

Hostellet jeg booket minnet om et hotell. På både godt og vondt. Jeg vil jo gjerne bli kjent med noen som jeg kan dra på sightseeing med, men den eneste jeg møtte på der var ei amerikansk jente som lå og sov i senga mi. Og jeg som var så glad for at jeg fikk velge seng. Å, neida.

blogg 1

Etter litt googling og eliminering av de mest folksomme, dyreste turistattraksjonene finner jeg dagens gjøremål. Jeg skal gå en tur, til Zona Tortona, et område i Milano. Nå, etter 12 km gåing og fire kafébesøk sitter jeg her og har funnet mitt stamsted for de to hele dagene jeg har her. Mens jeg skriver dette blir jeg servert bruschetta, også inkludert så klart.

blogg 9

Det blir med andre ord vanskelig å gå herfra i dag. Det eneste jeg mangler er en god bok, så det er mulig jeg forsvinner litt herfra kun for å hente en. Også må jeg jo ikke glemme at jeg et på leting etter Milanos beste pizza.

Det er i for seg godt å tilbringe litt tid alene i ro og mak nå, etter mye stress i Norge før jeg dro. Flytting og eksamener tar på.

Litt om Milano som by. Førsteinntrykket var at det ser ut som en litt sliten og skitten by. Tagging, hus som falmer og generelt lav standard på utsiden av bygningene.

Men nå, etter noen timer tilbrakt i denne sjarmerende byen ser jeg en helt annen side av Milano. Jeg har forelsket meg i hver eneste kafé jeg har besøkt. Og ikke minst er kaffen her fantastisk god. Folk er veldig vennlige. 90 prosent av jentene her ser ut som modeller. De er slanke, høye, naturlig pene og har en utmerket klesstil. Jeg skulle pakket med flere kjoler for å passe inn her.

blogg 7

Jeg er overbevist om at jeg må tilbake til Italia snart. Jo, har jeg nevnt at maten er veldig god, og ikke minst rimelig? Italia er på en måte akkurat slik jeg så for meg. Ikke bare når det kommer til god mat, men det å gå rundt og observere denne byen har gitt det inntrykket jeg hadde sett for meg. Milano har et romantisk preg over seg. Leilighetene har franske balkonger som er overfylt av potteplanter av alle slag. Kafeene er søte med nydelig innredning. Kanalene med broene ser idyllisk ut. Italienerne sykler rundt uten hendene på styret med sine pastellfargede sykler og søte kurver foran.

blogg 6

blogg 11

Men jeg blir ikke her lenge. Planen var å dra rett til Østerrike, men da jeg fant en flybillett hit for litt over 400 kr med SAS bråbestemte jeg meg for å begynne reisen her. Det var tross alt over tusen kroner å spare. Jeg har to netter her, og da skal jeg til Sveits. Nærmere bestemt Locarno. Google.it. Det ser ufattelig pent ut der. Jeg gleder meg.

blogg 5

Mitt opphold i Milano:

Hostell: Ostello Burigozzo 11

Kafébesøk: Atelier Cafe, Mezzopieno Cafe, Tathagata-Gastronomia Ecologica

Uteservering: Il Vinaccio

blogg 4

blogg 3

blogg 2

Flere oppdateringer kommer!

Ciao

Legg igjen en kommentar

