Dag 2 i Milano

Jeg gikk tilbake til hostellet etter en hyggelig stund på uteserveringen fra sist. Døra til rommet jeg hadde var stengt, så jeg spurte en jeg trodde jobbet der om å låse opp. Det viste seg at han ikke jobbet der, men var en britisk turist. Vi snakket en del og fant ut at vi skulle finne et sted å sitte før toget hans gikk. Vi ble sittende litt for lenge, og da vi ba om regningen fikk vi den aldri. Jeg sa at vi fikk slenge på 5 euro hver for drikken, også dekker nok det mer enn regningen.

Dette har jeg vært borti før, da ingen er raske med slikt i Asia heller. Vi løper avgårde, og etter at han skjønner at han har meget liten sjanse til å rekke toget hopper han inn i en taxi. Jeg fikk melding dagen etter om at han rakk toget akkurat, og at taxisjåføren somlet masse, så han hadde bare slengt noen penger til ham og løpt. Lært av den beste.

Tilbake på hostellet blir jeg kjent med ei kinesisk jente som bor og studerer i Australia, har utveksling i Sveits og reiser rundt i Europa nå. Hun har vært flere steder i Norge.

Dagen etter går jeg ut og finner meg frokost på nok en koselig kafé. Før jeg setter meg i enden av et stort bord for å spise der, spør jeg damen i andre enden høflig på engelsk om jeg kan sette meg. Hun sier ja, så jeg setter meg. Deretter har hun et utbrudd og klager på at jeg er i Italia og ikke engang har lært å spørre om det på italiensk. Hun var helt tydelig bare ute etter å klage på meg, uansett hva jeg hadde som svar. Så jeg satt med på et annet bord med en ung italiensk mann i stedet for. Han sa ikke noe. Jeg spiser en god frokost og finner et sted å bo natta etter. Planen er å dra til Locarno i Sveits. Jeg booker et sted som ser helt magisk ut på airbnb. Da jeg kommer tilbake og skal finne ut hvordan jeg kommer meg dit viser det seg å ikke være i Locarno. Det er ikke engang i Sveits, men Italia! Men jeg griper muligheten og bestemmer meg for å dra til dette fantastisk vare stedet likevel (Her jeg er nå).
Tilbake på hostellet møter jeg ei sveitsisk jente. Hun kan snakke italiensk og fire andre språk. Vi drar sammen for å finne lunsj. Jeg vil ha pizza! Klokka er ca. 15. Da lærte jeg at klokka 15 spiser man ikke mat i Italia. Da sover man. Siesta. Ikke noe pizza på meg med andre ord. Vi går og ser katedralen og andre turistattraksjoner. Samt litt shopping. Jeg gidder ikke skrive mer om det, turistattraksjoner kan man helt sikkert lese nok om på andre blogger.
Jeg bestemmer meg for at til middag, ja da vil jeg ha pizza. Vi er tilbake på hostellet og går ut for å spise pizza på et pizzeria jeg har lest om med bra rating. Idet vi går ut fra hostellet passerer vi noen som roper at vi må komme inn til dem og drikke Prosecco. Hvem sier vel nei til et glass Procecco og tapas? Vi får servert masse digg. Oster av alle slag, salami og spekemat. Og de sjenker alkohol fortere enn vi klarer å drikke. Det var militæroffiserer som inviterte oss på en fest for å feire siste eksamen for miltærskolen. Vi møter mange militærstudenterer og -lærere. De tar oss med og viser oss rundt på skolen. Den er stor med fabelaktig interiør og utsikt. De viser oss mange historiske saker, som statue av Julius Cæsar og brev fra Napoleon. Etter en lang rundtur med mange som vil snakke med oss, maser jeg på min nye veninne om denne pizzaen. Jeg vil virkelig ha pizza før jeg forlater Italia. Vi kommer oss til Pizza AM og får servert vin og forretter i køen mens vi venter. Etter en lang ventetid får vi italiensk pizza. Endelig. Resten av kvelden går vi langs kanalen og prøver å finne et sted vi kan sitte. Vi må gi opp og går tilbake til hostellet.

Post om gårsdagen kommer snart. Gled dere. Mye action.

Jeg poster bilder når jeg har tilgang på PC.

Legg igjen en kommentar

