Como, Brunate & Locarno

Jeg våkner i Alpe Di Colonno og klarer ikke å ligge lenge stille før jeg går ut av rommet der jeg sov. Jeg ville jo gå tilbake til det vakret synet av utsikten. Jeg hører kubjeller og nyter inntrykkene av dette fantastiske stedet. Jeg går mot hvedhuset, og bakdøra åpnes og jeg hører Jay, den 6 år gamle gutten rope på meg. Han ville vise meg kattungen. Nydelig pus. Og hyggelig å føle seg så inkludert allerede.

Jeg bruker mye tid på å skrive blogginnlegg om dagen i forveien, men det blir stadig avbrutt av at de somm jobber på Alpe vil at jeg skal hilse på restaurantgjester og på venner av dem som kommer innom. Jeg snakker og spiser lunsj med to som er innom. Et ektepar på kanskje 40 år. De har to barn, og giftet seg to år i forveien, akkurat på Alpe faktisk. Vi snakker i mange timer, og de forteller om da de var i Norge og at de vil tilbake. Vi utveksler kontaktinformasjon, og jeg håper de tar kontakt og tar turen til Norge igjen. Resten av dagen blir jeg kjent med flere andre, og det er mye mer sosialt her enn det jeg hadde trodd.

Plutselig kommer sjefen Sam, mannen til Spephanie til meg med et forkle og peker på at jeg skal følge han. Jeg blir med bak på kjøkkenet. Det er litt stort for meg å få lov å bli med hit, siden dette kun er for de som jobber her. Orient, en av de jeg satt og drakk og snakket med kvelden i forveien, trenger hjelp til oppvasken. Jeg hjelper ivrig til, og lærer fort hva som skal gjøres. Vi, og en gutt på 17 som hjelper til der nå i sommer, som heter Alessander, setter på musikk og skravler mens vi jobber. Orient og jeg deler et glass hvitvin, som var alt for tørr, mens vi effektivt vasker. Når vi er ferdig vasket skal vi nemlig gå en tur og se andre fine steder i nærområdet. Etter en lang tid med vasking, må vi visst begynne med middagen. Jeg stikker av, men blir raskt hentet inn på kjøkkenet igjen. Jeg skal visst hjelpe til. Men den eneste hjelpen Orient vil ha er å holde ham med selskap. Jeg sitter på kjøkkenbenken og ser på mens han lager mat og heller både vin og øl i rettene, og drikker restene. Han lager en rett med kjøtt og en uten. Den med er ferdig først. Han forteller meg at det er kanin, og siden han vet jeg ikke vil spise det lager han en vegetarrett til oss. Jeg smiler takknemlig. Alessander prøver å lure meg til å spise retten med kanin ved å ikke si hva som er i den. Men jeg vet det allerede og ser bare stygt på ham. Vi spiser, og setter oss raskt i baren og drikker etterpå. Vi fyrer i peisen, leter opp noen gode, gamle plater og hører på musikk og drikker. Reven kommer innom i dag også. Det er god stemning.

Det ble aldri noen gåtur som Orient lovet, så før sola går ned går vi en rask tur. Vi går faktisk nesten helt til grensen til Sveits. Tilbake på Alpe er det mer musikk og godt å drikke, men da klokka er ett bestemmer jeg meg for å legge meg. Alessander, Sam og Orient er fortsatt våkne og i stadig stigende humør. Vi blir enig om å dra til Como dagen etter, så de kan vise meg rundt.

Jeg våkner, som avtalt, klokka 8 og står umiddelbart opp og går til hovedhuset. Der er det ingen. Jeg setter meg med PC-en og blogger. Kvart over ni kommer Stephie og vil at jeg skal passe kattungen mens de gjør seg klar, siden alle skal ned til Como i dag. Etter en god stund står endelig resten av gjengen opp, utenom Alessander. De hadde visst ikke lagt seg før 3 og var både slitne og i dårlig form. Etter en treg morgen, og at jeg får pakket sakene mine kjører vi den svingede veien ned til litt før Como. Jeg lærer Jay «gul bil»-leken og Sam blir sintere og sintere for hver gang Jay skriker ut gul bil og slår meg i skulderen. Stephie tuter to små ganger i hver sving nedover veien. Etter en lang, og litt uvel, biltur forlater jeg den fine gjengen og jeg får en god klem og noen kyss på kinnet av hver av dem. Orient har fri noen timer og vil vise meg et koselig sted litt utenfor Como. Vi går langs med innsjøen, forbi turister og forbi villaer for mange titalls millioner. Jeg blir vist hvor George Clooney har et hus, og får mange fun facts. Vi tar en buss på skinner, som minner om cable car, opp til Brunate. Her finner vi en utrolig koselig restaurant som heter Cacciatore. Den er litt bortgjemt og det er hverken turister eller høye priser der. Herlig. Jeg forstår ikke menyen, men ender opp med å bli servert en utmerket pastarett, etter en forett bestående av melon og spekeskinke. Og hvitvin så klart. Alt er bra, forutenom hodepinen og at jeg er litt trøtt. Vi går og ser litt mer i Brunate, på utsikten, og på enda flere rikmannsboliger.

Til slutt drar vi ned igjen, spiser iskrem og jeg finner togetstasjonen der jeg endelig skal finne toget til Lacorno. Jeg kommer på at jeg har glemt mobilladeren min på Alpe. Typisk meg. Pytt pytt. Jeg blir lettet da jeg får bagasjen min, og at de ikke ber om mer penger enn de 3,50 vi ble enige om. Jeg var jo tross alt borte i to døgn, så de kunne nok doblet summen for bagasjeoppbevaringen. Jeg finner plattformen og venter, og to skravlete unge menn kommer bort til meg. Han ene er svensk og oppfatter ikke at jeg er norsk, på tross av at jeg forsøkte å snakke norsk med ham, før 10 minutter senere. Toget kommer, og vi må bytte tog på den sveitsiske grensen, der de egentlig bare ville se på passene, så grensekontrollen var enkel og effektiv. Jeg tar toget videre til Bellingzona, og skifter tog derfra til Lacorno. Været er ikke utmerket så utsikten er ikke like fin som jeg hadde håpet.

blogg 2 blogg 4 blogg 5 blogg 1  blogg 3

Jeg går rundt og utforsker, men det å gå med den store bagasjen hemmer meg. Da det begynner å regne går jeg til toget og tar toget til Bellingzona og videre derfra til Zurich, der jeg er fremme nå. En svenske på 88 år vil gjerne skravle på toget. Jeg snakker litt, men setter raskt inn musikk på ørene.

Fortsettelse følger!

-Tonje

Legg igjen en kommentar

