Feldkirch og Liechtenstein

Jeg kommer meg til Zurich etter spontanoppholdet i Frankrike. Her skal jeg endelig spise fondue har jeg bestemt meg for. Jeg sjekker igjen overnattingsmuligheter. Det er enda mindre enn det det var sist. Klokka er ikke fullt så mye. Jeg sitter på togstasjonen i Zurich, og glemmer fort alt som har med osteretter å gjøre, og all fokus er på å finne et tak over hodet for denne natta. Jeg finner etterhvert ut at det er en plass som heter Feldkirch, rett etter grensen til Østerrike, som har en billig overnattingsmulighet, med god rating, og kun 20 minutter å gå fra togstasjonen. Jeg er solgt. Sjekk inn er før 22, og jeg må dra kort tid etter at jeg finner hostellet, og må igjen droppe fonduen jeg lengter sånn etter. Jeg kommer meg til hostellet, og sjekker inn. Hostellet har en gammeldags og sjarmerende hyttestil med tømmervegger og peis i hver etasje, men det er likevel nokså formelt og profersjonelt opplegg rundt innsjekking og lignende. Jeg kommer raskt i prat med to unge gutter fra Sveits, og blir glad for at jeg endelig har muligheten til å være mer sosial. De er der i forbindelse med et skole-/jobbprosjekt og har et møte tidlig neste morgen. Jeg har lite lyst til å spise sen middag alene, og får overtalt dem til å bli med å ta en øl mens jeg spiser. Vi skal finnen noe nære, men havner nesten tilbake til stasjonen. Her går vi forbi en inidisk restaurant som luktet ufattelig godt da jeg gikk mot hostellet, så her vil jeg spise. Vi får beskjed om å bestille og spise raskt, da de stenger snart. Dette klarer vi, og vi drar så ut i gamlebyen i Fieldkirch for å ta en øl til. Vi overveier noen barer, som stinker alt for mye røyk, og finner til slutt en fin bar med god musikk. Vi sitter og prater og drikker noen øl. Vi går i grei tid tilbake til hostellet. Planen er at de skal jobbe litt før de skal sove, og jeg skal blogge litt. Morgenen etter skal jeg bli med dem mot Buchs, der de har møtet og de skal slippe meg av et sted som jeg kan utforske, for så å bli med dem på roadtrip tilbake til Zurich. Når vi våkner dagen etter er været herlig og vi spiser frokost ute. Ingen av oss klarte å verken blogge eller jobbe kvelden i forveien. Jeg ville heller ikke plage de to som allerede lå og sov på rommet mitt mer enn nødvendig. Jeg hadde tross alt ikke engang møtt dem, og visste ikke hvordan de var. Etter frokosten viser det seg at det er et eldre par, som hadde bestilt alenerom. Resepsjonisten hadde gitt meg feil nøkkel. Dårligere greier. Stakkars dem som ville ha et rom alene. Jeg unnskylder meg, men de ble ikke plaget av det og vi skravlet litt. De skal videre til Italia. Jeg håper at Øyvind og jeg også kan være så aktive når det gjelder reising når vi er over 60.

Vi drar mot Buchks, og jeg blir sluppet av i Schaan i Liechtenstein. Her er det særdeles lite interessant, og jeg går mot hovedstaden, Vaduz. Jeg tenker at avstanden ikke er særlig stor, men etter litt over en time, tre stopp for å hvile knærne og lese i en bok, senere er jeg plutselig der. Jeg ser et slott! Dit skal jeg! Vaduz har veldig mye sær kunst og kjempemange asiatiske turister. Det er mest sannsynlig flere turistbusser enn det der en innbyggere i denne hovedstaden. Jeg får tak i et kart og vandrer opp til slottet. Det viser seg å være mye kjedeligere og enklere enn jeg hadde håpet. Jeg leser at prinsen av Liechtenstein bor i dette slottet, derfor er det ikke lov å gå inn. Jeg sitter og leser på en gressplen med utsikt over mange vakre fjellkjeder og dette store slottet. Etter en stund går jeg ned igjen, kjøper lunsj på en butikk og nyter sola i en park mens jeg leser og spiser. Det er ikke stort mer å se i dette landet nå. Jeg tar bussen tilbake til Schaan, og derfra til Buchs. Sveitserne er ferdige med jobbingen, og de har tatt med seg en sveitser til, som også skal bli med til Sveits.

Legg igjen en kommentar

