Wien

Øyvind og jeg hadde beregnet det slik at han kom til å ankomme i Wien litt før meg, men det ble motsatt. Jeg hadde booket et hostell med suveren rating noen dager i forveien. Jeg gikk og sjekket inn (self check in) mens jeg ventet på at han skulle komme. Hostellet vi hadde booket, myMOjOvie består av flere leilgheter. Vi fikk en leilighet i 2.etg med et velutstyrt soverom. De hadde TV-skjerm, tablet i hvert soverom, mange bøker (også på engesk), guidebøker, håndklær, kaffe, te, pasta og lignende på kjøkkenet som vi kunne fosyne oss av, og til og med parfyme og lignende på hvert rom. Jeg gikk og møtte Øyvind. Vi la fra oss bagasjen i rommet og gikk for å finne en god biff. Han hadde funnet en restaturant med god rating rett i nærheten. Vi gikk dit. Maten, servicen, og resten av restauranten var helt middelmådig. Vi gikk deretter ut så Øyvind kunne drikke en øl, og jeg bestilte en kaffe uten koffein (jeg vet ikke om det var det jeg fikk). Deretter dro vi tilbake på hostellet. Der satt noen amrikanere i stua og drakk og skravlet. Vi snakket et par timer med dem, før vi gikk og la oss. Amrikanere jobbet som engelsklærere i Spania.

Søndag tok Øyvind styring på hva vi skulle se, noe som passet meg utmerket da jeg var i ganske så dårlig form. Vi startet dagen med frokost på hostellet og pratet enda mer med amrikanerne. Vi gikk så ut og så slottet og slottsparken, og gikk rundt der en stund. Deretter gikk vi i gamlebyen av Wien, vi så mange hester og kjærrer, samt en imponerende, stor og gammel kirke. Vi takket nei til konsertbilletter 1649 ganger utenfor, og gikk såvidt inn i den pene kirken, der innsiden var like imponerende som utsiden.

I Wien ser du et stort og vakkert bygg etter det andre. Vi gikk forbi rådhuset og parlamenthuset da vi skulle spise middag. Det er helt ufattelig å bare snu seg og se i en annen retning enn den du går, og stadig få øye på enda flere spesielle bygg. Til og med butikkbygg og banker ser ekstraordinære ut her. Vi møtte noen venner av oss fra Norge som tilfeldigvis var i Wien nå de også, og spiste sushi med dem. Det ble skravling og øldrikking utover kvelden, før vi tok banen tilbake til hostellet og la oss.

Wien var en estetisk by, men etter min smak manglet den litt personlighet. Mandag er det klart for Bratislava.

Legg igjen en kommentar