Kort stopp i Koper

Det var vanskelig å sove på nattoget. Det var klam luft, men vinduet sto oppe og det var derfor kaldt samtidig. Han over meg snorket og prompet i søvne. Jeg sov ikke særlig mye, bortsett fra den siste timen. Da hadde de andre i vognen gått av, og jeg fikk endelig ro. Jeg er vant til å sove i dorm, men av en eller grunn er det vanskeligere å sove i rom med fem andre, når rommet beveger seg.

Jeg kom meg uansett frem til Koper, og fikk nett på stasjonen. Der sendte jeg en melding til han med seilbåten og lurte på når og hvor vi skulle møtes. Klokka var halv ti, og innsjekk i båten var ikke før 14, men jeg håpet kanskje vi kunne få den litt før. Så svarte han at han kunne møte oss etter 21, og at han jobbet til da og ikke kunne møte oss før. Jeg ble svært lite fornøyd, og vi overveide alternativer, som å bo på et hostell for natta. Vi valgte likevel å være tålmodige.

Vi fant oss noe frokost på vei til seilbåthavna. Deretter gikk vi videre, med sekkene våre, og fant nok et sted å sitte ned. En koselig kafé der de reklamerte med 40 ulike øltyper. Det var for tidlig for øl for meg, så jeg bestilte noe som ble favoritten min innen tørsteslukkere i Asia. Presset lime med kullsyrevann og isbiter. Jeg var sikker på at med men dårlige engelsk og forklaringsevne, kombinert med manglende engelskkunnskaper her, kom jeg ikke til å få det. Men joda, jeg fikk akkurat det jeg ville ha, og resultatet ble en fornøyd Tonje. Jeg benyttet muligheten med ledig tid samt Internett til å få blogget litt. Vi fikk også søkt opp aktiviteter på tripadvisor. Det var ikke stort mye mer enn restauranter og vinbarer. Etter en stund bestemte vi oss for å gå langs bryggen og finne et sted å svømme på. Det var jo så varmt! Vi så noen skilt med noe vi tror betyr stuping forbudt, så jeg gikk ned stigen og plasket litt i det lunkne vannet. Vi gikk videre bortover og badet et sted der vannet så litt renere ut. Vi slappet av litt i sola, og idet vi skulle gå tilbake til sekken jeg la fra meg under en benk, kom en fyr og ba pent om hjelp. Han skulle kitesurfe, men på grunn av det lave vannet ville han at jeg skulle dytte ned brettet til han mens han lå i vannet. Det kunne jeg jo, jeg har jo tross alt ufattelig lyst til å lære meg å kitesurfe, så kanskje jeg lærte litt av å hjelpe til. Jeg hjalp han også med kiten. Han var fornøyd med hjelpen og takket meg flere ganger, før han fløy avgårde med vinden. Åh, det ser så gøy ut!

Nå var det tid for lunsj. Vi stoppet ved sekken min, og jeg fikk inn nettet fra der vi satt og drakk limevann tidligere på dagen. Det var en «mediterranean» restaurant rett i nærheten med veldig god rating. Vi gikk de 20 meterne og satte oss. Jeg fikk sofaplass i sola 🌞.
Jeg bestilte etter en lang vurdering kylling med permasan og grønnsaker, og Øyvind gikk for burgeren. Begge deler smakte veldig godt, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd med opplevelsen. Vi satt derfor (og fordi vi ikke hadde noen plass å være, og hadde med oss bagasjen overalt) på restauranten en stund til. Vi satt og leste hver vår bok, og nøt sola. Herlig, litt avslapping i ferien. Nå gledet vi oss bare til klokka ble ni og vi skulle få seilbåten.

På tross av vår begeistring over denne restauranten finnes det en grense, og da de tilbød Champagne da jeg ba om Prosecco fant jeg ut at det var like greit å betale og dra videre til neste sted. Vi gjemte bagasjen under benkene igjen, som jeg hadde funnet ut at var en lur løsning, og gikk 1 km til denne vinbaren som folk hadde skrytt enormt av på tripadvisor. Å jada, her hadde de vin og øl av alle slag, og vi prøvde litt forskjellig av det lokale ølet. Vi fikk chips og oster til, og det minnet litt om stedet jeg var på i Milano. Vi var storfornøyde, inntil det kom noen dråper fra himmelen. Hva var det? Regn? Ånei, hva med bagasjen vår? Vi betalte de 10 euroene med store spørsmålstegn i øynene våre over hvor billig det var, og gikk tilbake. Det var bare de få dråpene som dalte ned, og det regnet ikke noe mer enn det. Heldigvis. Jeg fikk tak i nett igjen, og så at båteieren(?) hadde sendt en melding. Det sto at bilen hadde sluttet å funke og at vi bør finne et annet sted å sove for natta. Klokka 20.30, etter at vi har gått rundt i 11 timer med bagasje og forventninger. Jeg ble trist. Vi fant et hostell i nærheten, men det stengte kl. 20, typisk nok, og ingen åpnet da vi prøvde å gå dit. Jeg ville avbryte bestillingen hos airbnb og få tilbake pengene mine. Fordi tid for innsjekk offisielt sett hadde startet måtte jeg ringe airbnb. Jeg ventet lenge i telefonkø, og fikk slutt snakket med ei jente og forklart situasjonen vår. Hun virket veldig hjelpsom og ville prøve å finne enten en annen airbnb-host til oss, eller å dekke hotellutgifter. Vi hadde allerede strukket budsjettet da vi bestilte båtovernattingen. Det var nesten 600 kr natta til sammen. Ikke ekstremt dyrt, men jeg prøver å leve budsjettvennlig så jeg får reist mest mulig. Men noen ganger må man jo benytte seg av slike fabelaktige muligheter. Etter mange lange (og sannsynligvis dyre) samtaler med Judy fra airbnb, og mange ganger satt på vent og blitt bedt om å vente til hun finner ut av noe og ringer opp, ba hun meg om å finne båten hans, gå ombord og ringe, så hun visste at jeg ikke hadde tilgang til den. Det var allerede blitt sent, og frustrasjonsnivået økte, men jeg forholdt meg tålmodig. Jeg hadde lite lyst til dette, men så på et av bildene som var postet at bakgrunnen var nøyaktig samme sted som vi var ved. Derfor gikk jeg ut på brygga og så etter båten hans. Den var ikke å finne noe sted i nærheten av der den lå på bildet fra airbnb-siden. Jeg ringte og fortalte dette. Da var visst saken en helt annen. Hun skulle ringe meg opp senere, og jeg skulle endelig få spise en etterlengtet middag, som hun ba meg spare på kvitteringen for. Kanskje de dekker dette?
Det er visst en håndballcup som holdes i denne lille byen nå, og det er fullt av tenåringer og stands der de selges is og popcorn overalt. Det er også veldig mye liv, og vi hører høy musikk, støy fra tivoliet i nærheten og ungdom som fester mens vi spiser.
Etter lenge venting og klokka begynte å nærme seg 23, så jeg meg nødt til å ringe dem opp. Jeg fikk en ny behandler, og hun ville at vi skulle komme oss 36 minutter unna og ta inn på et hotell der. «Det er litt langt å gå en halvtime med de store sekkene våre» svarer jeg. Men nei, det var 36 minutter å kjøre. Vi har jo bare interrail-passene våre og har ikke regnet med å måtte betale for taxi til et sted vi uansett ikke har planlagt å dra til. Jeg ble bedt om å finne ut hva det kostet med taxi og fortelle henne dette. Jeg spurte, litt oppgitt over opplegget, i hotellresepsjonen ved restauranten vi spiste på, og det var visst ca. 20 euro, som hørtes veldig billig ut. Jeg spurte også om det tilfeldigvis var ledig rom på det hotellet, selv om det ikke sto noe på nett. Joda, 82 euro for 2-mannsrom. Jeg ga beskjeden videre, og fortalte også om det ledige rommet her til min nye behandler som sluker penger av meg for hvert minutt som går. Da sa hun at vi kunne få refundert beløpet vi hadde betalt og bo her, men hun hadde ikke dette hotellet i hennes system, så de dekket ikke dette. Jeg spør om jeg forstår henne riktig om at vi vil få refundert beløpet, samt at airbnb betaler opphold på dette tilfeldige hotellet på denne tilfeldige plassen. Nei, det det var snakk om hele tida var at de skal bruke MINE penger, som jeg har betalt for å bo på en BÅT i havet, på et hotell som DE har i DERES system! Jeg blir rasende. Kunne de ikke bare sagt det med en gang? I stedet måtte vi snakke med de av og på i timesvis, for at de skulle prøve å finne en mulighet for oss som de kunne bruke MINE penger som jeg har betalt for en tjeneste jeg IKKE får på. Vi vurderer å bare få pengene tilbake og fikse resten selv, men samtidig har vi sløst bort altfor mange timer på dette tulleselskapet nå. Jeg ber om å få tilbake pengene (inkludert de 20 euroene de tok i gebyr ekstra), samt å få dekket telefonregningen fordi de ikke fikk hjulpet oss. Nei, det kunne de ikke. Jeg går til slutt med på forslaget hennes. Vi finner en taxi som kjører oss til det tilfeldige stedet vi ikke hadde planer om å dra til, og som ikke har togstasjon, for 15 euro. Sjåføren er veldig hyggelig, snakker godt engelsk og ler med oss av hele situasjonen. Det er vanskelig å finne hotellet, og når vi gjør det står vi hjelpeløse utenfor. Jeg hadde spurt spesifikt hun fra airbnb om det var døgnåpent. Hum bekreftet dette, men hotellet var jo helt tomt og inngangen låst. Det kom noen tyskere med masse bagasje som også stelte seg og stirret tomt på døra. Jeg sendte en mail til airbnb, på adressen den nye behandleren hadde kontaktet meg på, og sa at det var stengt. Ikke noe svar. Den tyske mannen gikk til et annet hotell i nærheten og holdt plutselig en nøkkel i hånden. Jeg skjønner ikke hvordan han klarte det, han snakket ikke ett ord engelsk. Jeg tviler på at de snakker tysk her, men hvem vet? Vi går og sjekker inn på en annen hotellresepsjon vi også. Rommet ble oppgradert til sjøutsikt, og frokost var inkludert. Noe godt var det i alle fall. Vi gir beskjed om at de bør henge opp en lapp. Han sier at det er en lapp der allerede. Vi ser etter når vi går tilbake til det hotellet vi faktisk skal bo på og får oss en god latter.

Nå har vi spist en av tidenes dårligste hotellfrokoster, og fått sen utsjekk. Jeg sitter derfor på balkongen og ser på sjøutsikten, og lurer på hva i huleste jeg skal finne på i Portoroz, hvor jeg skal sove i natt, og hvordan vi skal komme oss herfra.

image

image

Farmor spurte om hvordan jeg vet at jeg kan stole på disse folkene jeg velger å stole på. Sannheten er at det vet jeg ikke. Og det kan jeg ikke vite helt sikkert. Jeg må bare vurdere om sjansene er verdt å ta, alltid ha en plan b, og å innse når noe kan være for godt til å være sant. Som jeg muligens burde sett nå? Men det ordner seg som regel.

Legg igjen en kommentar

