Portoroz -> Koper -> Ljubjana

Portoroz var et sted vi raskt fant ut at vi måtte komme oss bort fra. Det var alt for mye turisme, og lite å oppleve som backpacker. Inntrykket ble forsterket da vi ble katet ut fra en restuarant ved stranden, som var helt øde, fordi vi bare bestilte drikke. Vi tok buss tilbake til Koper, og tilbrakte dagen der før vi dro til hovedstaden, Ljubjana. Jeg har lite å si fra denne dagen, men er glad vi kom oss videre. Vi ankom Ljubjana litt sent, så det var vanskelig å finne hostell. Åh, at vi ikke har lært enda! Vi fant to aktuelle hosteller, der vi var rimelig sikre på at det nærmeste (og også det billigste, derfor mest aktuelle for vår del) var stengt allerede. Vi hadde forsøkt å ringe rundt stengetid, men uten hell. Vi gikk likevel innom, og for en gangs skyld var vi heldige. Vi fikk tatt inn på et dorm for to netter fremover.

Solnedgang fra toget

Kvaliteten på søvnen var ikke på topp. De på dormet snorket og prompet i kapp, og det var ufattelig varmt. Jeg overlevde likevel, men det var verre med Øyvind. Han vil prøve å unngå «fengselsrom» fremover.

Søndag gikk vi til en kafé jeg hadde sett reklame for, og spiste en meget stor og mettende frokost. Kafeen serverte veganermat, og heter Nyama, og anbefales om du skulle befinne deg i Ljubjana.
nyama

2015-07-05 11.12.53 2015-07-05 11.05.30

Turen gikk så videre til et slott i en park. Parken var fin, og vi satt litt her og leste, og jeg gjorde et forsøk på noen yoga-øvelser. Hvis noen var så heldige å være vitne til dette, har de fått seg en sykt god latter.

2015-07-05 12.11.51

2015-07-05 12.24.54

Det var mye oppover for å komme oss til slottet, og igjen veldig slitsomt i varmen (jeg må slutte å syte over varmen). Pulsen var allerede høy, men så fikk jeg øye på utendørstreningsutstyr! Da ble det noen knebøy med stokker som lå fremme, nøyaktig tre pullups og litt annet div. De hadde en del kult der, blant annet også situps-benker. Etter denne korte økten begynte søken etter vann. Nå var jeg tørst! Vannflasken ble fylt opp tre ganger i Ljubjana Castle. Herfra så vi også en fin utsikt og et fint slott (som minnet mer om et fort).

2015-07-05 13.30.27

Etter slottet gikk vi ned til byen igjen, og fant dragebroen! 😀 Drager! Masse drager! Yay.

ljubljana-dragon-bridge-a--frelih

Deretter var målet en tivolipark. Men åh, jeg var sliten av varmen og av å gå, så dette fikk vi nok lite ut av. Særlig fordi vi aldri orket å gå helt til tivolidelen av parken. Vi fant veien tilbake til hostellet igjen, og fant så ut at dette var rett ved dragebroen. Vi er så udugelig når det kommer til retninger. Kanalen som gikk under dragebroen var koselig, så vi satt oss ved denne for å bestille en pizza på deling. Da servitøren kom, fant vi ut at vi hadde klart å sette oss på feil plass, så vi tok bare noe å drikke her i stedet for. Deretter ble det pizza på stedet rett ved siden av.

Ting har, som dere som leser bloggen allerede har skjønt, ikke alltid gått på (tog)skinner på denne turen. Vi ble derfor enige om å gjøre litt planlegging, slik at vi ikke ender i samme situasjon nok en gang. Jeg har hørt at man må gjøre samme feil minst tre ganger før man lærer av den, og det antellet har vi allerede nådd. Vi brukte derfor kvelden på planlegging. En sen middag med rødvin ble inntatt, før vi sovnet tungt. Jeg sov i alle fall tungt, og våknet ikke av snorking eller varmen. Herlig.