Zagreb

Nå har vi vært flinke og faktisk booket hotell i Zagreb før vi dro hit. Øyvind fant et hostell som hadde 100 % i rating, med over 700 reviews, så dette kunne jo ikke unngås. Vi ankommer Zagreb, og får ut lokal valuta mens vi leter etter riktig trikk for å komme oss mot hostellet. Vi kommer i prat med tre amerikanske jenter, som også gjør InterRail, mens vi venter på trikken. Vi rekker å gi dem et par tips om Budapest før vi hopper på trikken som kommer. Trikken tar oss ca. halvveis til hostellet, og resten av veien må vi gå. Den resterende veien er tydeligvis bar- og restaurantgaten i Zagreb, og hostellet vårt ligger plassert i denne gata. Zagreb og Kroatia var kjærlighet ved første blikk for meg, og jeg kan nesten ikke vente med å komme meg til kysten og se resten av dette herlige landet.

Vi sjekker inn på Taban Hostel, og snakker med ei hyggelig resepsjonist, Ivana, som tuller om de norske bokstavene, som hun skjønner lite av. Vi får et godt inntrykk av henne. Bedre skal det bli, for da hun viser oss rommet vårt gir hun beskjed om at hun oppgraderte oss til et rom for bare oss to, med bad i!! Woohoo, herlig! Det første jeg gjør er å dusje, for det var lenge siden, og særlig i egen dusj. Dusjen blir kort, for vi må jo få tak i noe mat. Vi finner raskt en restaurant som ser bra ut. Jeg prøvde meg på en pastarett med laks og reker i, og saus over. Den var meget god, men rekene var umulig å spise da de ble servert med skall og et tonn saus over. Vi prøvde også noe tradisjonelt innbakt gratenglignende greier med spinat og cottage cheese.

Tirsdag lar jeg Øyvind slappe av mens jeg setter meg ute på hostellkafeen, her drikker jeg en dårlig iskaffe, en vanlig kaffe, og prøver å ta igjen litt blogging. Vi sjekker ut av dette supre hostellet og legger igjen bagasjen vår. Endelig finner vi en kafé som serverer «full English breakfast», Øyvind har lett etter dette lenge nå. Vi måtte vente veldig lenge på frokosten, og mens vi ventet gikk det også en parade i gata, forbi der vi satt. Musikk og dans, alle som spiste her reiste seg, og det ble god stemning!

Vi finner raskt etter frokosten ut at vi må sette oss ned et sted med wifi, så vi kan søke opp hvor de tingene vi vil se i Zagreb er. Jeg finner noe jeg tror er en kaffebar, og prøver å bestille én iskaffe med dobbel espresso, uten iskrem, men med melk i. Dette er visst ikke så vanlig her. Jeg endte opp et glass med svak, lunken iskaffe med masse melk, og et glass dobbel espresso med masse is. Haha. Jeg måtte drikke dem samtidig, og da var det nesten ok. Vi går litt i Zagreb, der vi ser markedet og Cathedral of Assumptions. Dit dro vi kun pga det kule navnet, men det var også høyt ranket på tripadvisor, og er visstnok den høyeste bygningen i Zagreb. Dessverre var det ikke så imponerende pga vedlikehold for øyeblikket.

Vi finner veien til Mirogoj gravlund. Gravlunden var veldig mye større enn forventet, men til gjengjeld også ganske mye kjedeligere. Men uten tvil et pent syn med alt gresset på bygningen og imponerende bygg og kirkegård. Det er også en søt pusekatt her, men den er veldig sky.

Vi tar bussen og går et stykke for å komme oss til Swanky Monkey Garden, en kafé og et hostell (i ett), som jeg hadde lest mye bra om før jeg kom til Zagreb. Veldig stilig plass, men dessverre har de ikke matservering som er det vi egentlig var ute etter, så vi finner oss noe mat i nærheten, før vi går tilbake og drikken en øl på dette hostellet.

Swanky Monkey ligger nærme Museum of Broken Relationship. Her dro vi også kun fordi var et morsomt navn på en attraksjon som var anbefalt på Tripadvisor. Jeg trodde dette skulle være noe humoristisk, men jeg må innrømme at det var mest trist. Her har mennesker sendt inn donasjoner i form av minner, og skrevet en bakhistorie som man kan lese.

Etter museet går vi mot en bar som jeg trodde var en «rooftop bar», men som ikke viste seg å ha noe fabelaktig utsikt, men kun er den eldste baren i området, med røykelukt du skal lete lenge etter for å utkonkurrere. Vi snur like raskt i døra som vi går inn, og finner heller veien ned igjen, henter bagasjen på hostellet, spiser middag og drar til togstasjonen. Her snakker vi med noen hyggelige jenter fra Sveits som også Interrail-er rundt. De har reservert vogn, og får nok litt bedre søvn enn det vi kommer til å få.

Nattoget ankommer endelig, etter litt forsinkelse, stasjonen. Neste stopp er Beograd. For å spare penger benytter vi kun oss av seter, fordi her trengte vi ikke reservasjon og da kan vi reise gratis. Etter en stund skjønner vi at de ikke har noen som helst planer om å skru av lyset i togvognen. Lyset er ubehagelig skarpt, og det er vanskelig å prøve å få sove. Jeg drar en singlett over hodet, og får etterhvert sove i en altfor oppreist, sittende stilling.

Jeg våknet av at passkontrolleren tar meg bestemt på hodet. Det oppleves svært ubehagelig å våkne på en slik måte, og litt respektløst. Hva skjedde med å prikke noen på skulderen? Jeg hadde våknet like lett av det. Hva om jeg var buddhist?

Etter at passene er kontrollert to-tre ganger, og billettene er vist to ganger, legger jeg meg for å sove på to ledige seter på andre siden av korridoren. Her drar jeg også på meg singletten over hodet, og da det er litt kaldt drar jeg et håndkle over meg. Jeg sover godt, men visstnok hadde Øyvind blitt vekket av en konduktør for å be han om å flytte sekken (som for øvrig var min) nøyaktig 2 cm, fordi den ligger litt ut fra setet. De er ikke særlig greie altså. Jeg tror de misliker at folk sover når de selv må jobbe. Når vi nærmer oss Beograd (kun halvannen time forsinket…) sto toget lenge stille, folk snakket høyt så det var umulig å sove når ikke bråket fra toget overdøvet pratingen lenger. Jeg har lyst til å be dem viske, eller i det minste sette seg ved siden av hverandre, men jeg lar være. En lokal kar røyket i gangen av togsettet, altså INNE! Jeg blir så oppgitt over den manglende respekten for andre mennesker. Greit nok at restauranter tillater dette, men det er ikke lov på toget!

Mens jeg blir vant til andre kulturer her nede, håper jeg alle der hjemme (og andre steder) nyter sommeren 🙂

Legg igjen en kommentar

