Naha and Tokashiki

Det nye hostellet har forferdelig hard seng. Hard og mildt sagt jævlig. Det ble lyst tidlig, og mye bråk. Men jeg sparer tross alt 700 yen (50 kr) per natt i forhold til det andre hostellet. Her betaler jeg 94 kr natta. Jeg starter dagen med å spasere til en bokhandel (Junkudo), som jeg ble fortalt om av en som jobber der, på baren jeg var på kvelden før. Jeg kjøper et Mummi-kort til Mari, en lås til meg selv og bokmerker til Øyvind og meg. De har en og en halv etasje med diverse ting som ikke har med bøker å gjøre. Bokhandelen er totalt på fire etasjer, og er topp 2 på bokhandler jeg har vært i (etterfulgt av Academic Bookstore i Helsinki, jeg tror den var hakket større).

Tror Øyvind hadde likt seg.

Så mange IT-bøker.

Maaange bøker.

Masse Mummi-greier. De elsker Mummien her.

Jeg drar videre til Shuri Castle. Kort oppsummert besto dette av: mye gåing, mye turister (flest asiatere), fugler, kattepus, japanske barn hjelper meg med veien til toget, kaffebestilling på japansk, der damen spør meg oppriktig om jeg snakker japansk, på japansk, bilvaskere som hjelper meg å finne veien til toget, og svarer meg på japansk hvor langt det er, som jeg forsto (yay). Slike turistaktiviteter finner jeg mindre og mindre interessant. Jeg filmet derfor ikke, og føler det holder med en oppsummering og bilder.

Shuri Castle.

Snakes in a castle.

Utenfor Shuri Castle.

Turte ikke å passere her på en stund.

Utenfor slottet

Pasta!!

Stone-path road

Fuglene.

Fugl.

Neko!

 

Utsikten fra Shuri Castle

International street, eller Kokusai Dori, sier seg selv hva er. Igjen, veldig turistpreget. Jeg spiste yakiniku (koreansk bbq). Så mye man kan få i seg for 115 kr, inkludert dessert, andre retter og vann/saft og te. Jeg lengte etter å komme meg tilbake til kjente trakter, det vil si Kurage Bar. Jeg drakk en øl eller to, men var veldig trøtt og la meg tidlig meg tidlig. Det er sykt vanskelig å sove når to koreanske jenter sitter og snakker høylytt i to timer i dormet hver kveld (23.30-1.30) og hver morgen (7.30-9-30). Frustrerende, og det gjentok seg hver natt. Skulle tro man klarte seg uten to timer med sminking, retting av hår og hårspray når man er backpacker, men hva vet vel jeg? Hver morgen brukte de så lang tid på å styre med bager og glidelåser, at jeg tenkte «nå skal de hjem!», for så å bli skuffet til kvelden. Jeg sov i alt fire netter på dette hostellet.

Søndag var det meldt fint vær, og jeg rakk akkurat fergen til Tokishima Islands. Deilig avbrekk, rolig og varmt vær. Vind- og regnfritt. Det var nesten ingen på fergen eller på øya, så jeg hadde nesten hele stranden for meg selv. Der sitter jeg og leser og slapper av i flere timer. Tar et bad. Jeg spiste Soba, som er en kjent rett her i Okinawa. Øya er full med katter! Jeg så vel like mange mjauende katter som det jeg så mennesker. Det morsomste seg opplevde denne dagen var da en katt stakk av med en matpose fra en japansk familie som satt, og ante fred og ingen fare, på stranda. Jeg gikk motvillig etter katten og tok tilbake posen, med litt fresing og et stygt blikk fra katten, men en glad familie som sa noe japansk da jeg ga den tilbake.

Aharen Beach Fin utsikt Restauranten

Kvelden bruker jeg på skolejobbing.

Legg igjen en kommentar

