Veien til Rishikesh

I går morges dro resten av gjengen til Kashmir. Jeg bestemte meg for å dra til Rishikesh for å praktisere yoga. Siden jeg planla dette i siste liten hadde jeg ikke billett og jeg fikk derfor ingen direktefly, og billettene var kjempedyre. Jeg bestemte meg derfor for å ta tog. 

Jeg så nok ut som et spørsmålstegn der jeg sto med en billett i hånda og så fortvilet etter et forsinket tog på plattformen. En av de som jobber på togstasjonen kommer bort til den fortvilede eneste blonde/hvite på stasjonen og sier at jeg kan sitte med hun som står ved siden av meg. Hun heter Lovely og er 18 år. Det er første gang hun tar tog alene i India. Vi snakker hele togturen fra Faridabad til Delhi. Hun forteller at hun vil bli lærer, og om fire-fem år skal moren hennes finne en gutt til henne som hun skal gifte seg med. Jeg liker ikke det, men hun forteller at hun har «veto», så dersom hun ikke liker ham kan hun si nei. Lovely går av toget og jeg flytter meg til et mer behagelig sted å sitte. 

Der møter jeg tre menn som reiser sammen, og de skal også til Haridwar, der jeg må gå av toget for å bytte. Det er en eldre mann og to menn på ca 40 år. De er meget hyggelige. De tilbyr meg noen hjemmelagde stekte nøtter de har med på toget, og kjøper også frukt og kjeks underveis som de serverer meg. Vi snakker om enkle ting, siden de ikke snakker veldig stødig engelsk. De jobber også som programvareutviklere, og han ene gjør akkurat det samme som jeg gjør.

Jeg kommer også i prat med Suman. Han er 25 år, og har reist rundt i India i en måned. Han har mastergrad i fysikk, og har blant annet jobbet i et år på forskningsinstituttet CERN i Sveits. Han skal også til Rishikesh, så vi avtaler at vi drar dit sammen.

Å være på toget er veldig annerledes. Det er veldig fullt, folk sitter tett og de snakker med folk de ikke kjenner som om de var venner. Det er skittent og slitt. Jeg drikker ikke noe vann selv om jeg er tørst, for ikke å måtte gå på doen der. Men selv om toget ser slitt og gammelt ut har de stikkontaktuttak ved hver eneste seterad. Morsomt. 

Jeg er den eneste hvite og får derfor mange blikk, men mange smiler til meg også. Man hører mye negativt og frykt om India, men jeg har aldri møtt vennligere mennesker, og jeg hadde ingen vansker med å lade mobilen og kindelen der mens jeg satt ytterst og ikke fulgte med hele tiden. 

Vakten går innimellom forbi mens han fikler med geværet som henger ned. Han har uniform og ser streng ut, men setter seg på et tidspunkt ned på den trange benken på andre siden av meg. Jeg sitter lite behagelig, men det er veldig koselig å snakke med de vennlige inderne. Jeg blir trøtt og krabber opp i «andre etasje» av seteraden, slik som jeg har sett andre gjøre når de vil slappe av. Jeg bruker sekken som hodepute og sovner dypt. Det var nok lurt, for jeg hadde ikke fått mye søvn og toget var en time forsinket.  

Vi rekker derfor ikke toget som går fra Haridwar til Rishikesh. Men Suman fikser en tuktuk som allerede har passasjerer i, som kjører oss til Rishikesh. Det tar ca en time. Derfra tar vi en ny tuktuk, hvor jeg kan gå i 20 minutter og komme meg til hostellet. Alt i alt har jeg brukt 180 rupees på å komme meg til hostellet fra Faridabad. 100 for tog og 70 + 10 for tuktuk. Det tilsvarer 24 kr. Sykt. Men jeg hadde ikke klart det uten Suman. Etter at jeg har sjekket inn vil jeg endelig få meg noe mat og en etterlengtet øl. Jeg er sliten etter 12 timer med reising og øl ville vært supert. Jeg finner en fin restaurant som har en fantastisk utsikt over Ganges. Kjempekoselig restaurant. Jeg spiser sen middag der, men de har ikke øl. Da jeg kommer tilbake til hostellet finner jeg ut at det er ulovlig å synlig drikke øl her. Så det er visstnok ikke mulig å få tak i. Men de tre inderne som sitter og ser film i lobbyen kan fikse det til dagen etter, på betingelsen at jeg ikke forteller noen om det. Jeg takker nei til tilbudet, det var nå jeg ville ha øl, og legger meg. 

Legg igjen en kommentar

