Rishikesh

Første dag i Rishikesh våknet jeg og dro på yoga klokka 8. Rishikesh er verdens yogahovestad så jeg planla å gjøre dette her. Yogatimen var på takterrassen til hostellet jeg sov på. 

Jeg tok det veldig med ro i Rishikesh, India er til tider veldig slitsomt så det er godt med litt avkobling. Jeg ble kjent med ganske mange på hostellet; folk fra Sverige, Israel, Australia, Colombia, Venezuela, Italia, Irland, England, Frankrike og Mexico. Vi dro og spiste noe mat og deretter slappet av på en strand ved Ganges, den hellige elva som renner fra Himalaya-fjellene. Jeg badet der flere ganger, så nå er jeg altså renset for all synd. Flere ganger. Godt å vite. Strømmen i elva var ganske sterk, og selv om vannet var kaldt var det deilig og forfriskende. Vi lot strømmen drive oss til neste lille strand. 

Vi var her en stund, og jeg mistet plutselig den andre yogatimen jeg skulle på. Men menneskene jeg møtte var så herlige at det var definitivt verdt å snakke mer med dem. 

Kvelden kom brått på, og Lochy, en koselig australier jeg ble kjent med, og jeg spurte disse inderne i lobbyen om ikke de kunne skaffe øl til oss. De tok noen telefoner og forsvant plutselig. Vi satt og ventet en stund, men da klokka nærmet seg 23 fant vi ut at vi måtte gå og se etter mat. Vi fant ikke noe åpent og jeg ville se litt mer, men Lochy ville gå tilbake til hostellet. Jeg begynte å gå i en annen retning da plutselig en scooter kom kjørende rett mot meg. Ikke noe nytt med det, det skjer hele tiden, men denne gangen var det med de tre inderne fra lobbyen. De fikk ikke tak i ølet. Jeg spurte etter et sted å skaffe mat istedenfor, jeg var blitt mer sulten enn tørst. De ba meg gå mens de skulle kjøre scooteren et stykke, men jeg spurte om ikke jeg også kunne sitte på. Så i ca 400 meter kjørte vi 4 personer på én scooter. I indisk stil. Deretter gikk han ene av, og vi kjørte tre stk veldig lenge for å finne mat. Vi fant en lokal restaurant ved gata. Den var nesten helt full av indere, sikkert siden det var den eneste som var åpen. Alt var skrevet på hindi der, så inderne fra hostellet bestilte noe til meg. Jeg sa jeg likte paneer og fikk en rett med dette. All maten her er vegetarisk, så jeg trenger ikke å tenke på det i det hele tatt. Deilig. Maten er god, og jeg blir glodd på av alle inderne som sitter på restauranten. Det er nok ikke så mange turister som spiser der. 

Vi kjører hjem, og jeg legger meg, god og mett.

Dagen etter er jeg for trøtt til å stå opp 8 til yogatimen som begynner da. Jeg sitter en stund i fellesområdet og snakker med mine nye bekjente, og vi drar så og spiser frokost sammen. Det er veldig hyggelig. Heldigvis skal de fleste dra fra Rishikesh denne dagen, så det ikke blir så vanskelig for meg å dra. 

Før jeg drar har jeg lyst til å finne en meditadjonsklasse. Jeg finner ikke noe, og ender opp på stranden i stedet for. Det er en påtrengende inder på 20 år som går lenge etter meg og prater med meg. Vi går tilbake mot hovedgaten og jeg sender han bort når jeg føler han blir for påtrengende. Han tar ikke det første hintet, men forsvinner når jeg hever stemmen.

Jeg går alene i noen minutter før jeg møter italieneren fra hostellet. Han skal til stranda og jeg blir med han tilbake dit. Vi bader og slapper av, før jeg får overtalt han til å bli med på yogatimen klokka 16. Jeg overtaler også en dansk jente som jobber frivillig i resepsjonen, og han fra Mexico. Etter yogatimen blir jeg hentet av mine norske venner, Himanshu, Michael og Ingeborg. Maren dro rett hjem fra Kashmir. Jeg skal til å gå over broen, når jeg hører navnet mitt ropes høyt. 

De står nedenfor og følte en stor trang til å vaske av sine synder i Ganges. Vi tilbringer litt mer tid i Rishikesh, Himanshu må jo ha bilder av absolutt alt, før vi drar til Haridwar der bryllupet skal holde sted.

Legg igjen en kommentar

